ملکی

تبدیل سند عادی به رسمی به چه صورت می باشد؟

تبدیل سند عادی به رسمی : معنای سند این است که اطلاعات یا نظرات به صورت مستند و با استفاده از متن، ثبت شود. این مستند می تواند شامل یک قرارداد، یک شهادتنامه، یک پرونده، یک گواهینامه یا هر نوع اسنادی باشد که برای ثبت استفاده می شود. در کشور ما، تبدیل سند عادی به رسمی یکی از موضوعاتی است که به آن توجه می شود.
با توجه به ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی، یک سند باید به گونه ای باشد که بتوان در دعوی و دفاع از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر، سند باید قابلیت استناد به آن در دادگاه را داشته باشد.

سند عادی با سند رسمی چه تفاوت دارد؟

اسنادی که تهیه می شوند ممکن است عادی یا رسمی باشند. تفاوت بین این دو نوع سند از طریق ثبت آن ها در دفاتر اسناد رسمی یا به طرف مخاطب مشخص می شود. اسناد رسمی معمولا توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی که در سرتاسر کشور واقع شده اند، تنظیم می شوند.
از جانب دیگر، افراد قادرند با مراجعه به این دفاتر، سند عادی خود را به یک سند رسمی تبدیل کنند. این تبدیل با پرداخت هزینه های معمول و طی مراحل قانونی صورت می گیرد و سند رسمی توسط مقامات مربوطه در دفاتر اسناد رسمی تایید می شود.

به همین دلیل، اسناد رسمی دارای جوانب قانونی بیشتری هستند و در بانک اطلاعاتی اسناد کشور ثبت می شوند. از سوی دیگر، اسناد عادی اغلب توسط شرکت های معاملاتی و مشاوره املاک تهیه و با تایید طرفین نوشته و امضا می شوند.

در این صورت تبدیل سند عادی به رسمی امری ضروری و مهم می باشد.

اگر می خواهید بدانید سند نزدن فروشنده و پشیمانی شدن آن از نگاه قانونی چه عواقبی دارد بیشتر تحقیق کنید.

 

تبدیل سند عادی به رسمی

سند عادی یا قولنامه

قولنامه یا سند عادی، یک نوع توافقنامه است که بین فروشنده و خریدار برای خرید یک ماشین یا خانه امضا می شود. در این سند، مبلغ پرداختی فروشنده و کل مبلغ ملک یا ماشین ذکر می شود و سپس دو طرف آن را امضا می کنند.
اطلاعات لازم مانند نام فروشنده و خریدار، جزئیات ملک یا ماشین، اثر انگشت، تاریخ و شرایط قرارداد در قولنامه باید ذکر شود. اگر طرفین ندانند چگونه قولنامه را تهیه کنند، احتمال وقوع کلاهبرداری وجود دارد. همچنین، تاریخ انعقاد و فسخ قرارداد باید در قولنامه ثبت شود.
شرایط فسخ قرارداد را نیز باید در قولنامه ذکر کنید، به عنوان مثال اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکردند یا مبلغ مشخص شده پرداخت نشد، یکی از طرفین می تواند قولنامه را فسخ کند. همچنین، می توانید مبلغی را به عنوان خسارت در قولنامه در نظر بگیرید تا اطمینان از انجام معامله بیشتر شود.
به همان اندازه که گفته شد، قولنامه بین طرفین تنظیم می شود و یک سند عادی است. برای رسمی کردن سند و توافقنامه باید در حضور وکیل یا مشاور حقوقی این کار را انجام دهید تا سند به صورت قانونی اعتبار پیدا کند. سند عادی ممکن است برای طرفین مشکلات زیادی ایجاد کند.

در ارتباط با این مسئله می توانید از وکیل الزام به تنظیم سند رسمی کمک بگیرید تا شما را یاری کند. فرم درخواست مشاوره 02188939832

شرایط تبدیل سند عادی به سند رسمی

با توجه به ضرورت تبدیل سند عادی به رسمی، در ادامه قصد داریم به شرایط انجام این کار اشاره کنیم:
اولین و مهمترین شرط برای رسمی شدن سند، حضور مامور دولت است. سند باید توسط سردفتر دار که ارتباط اصلی شما با دولت است، تهیه شود. همچنین، ناظر رسمی باید قبل از تنظیم سند، ملک را بازدید کند.
شرط دوم، صلاحیت سردفتر دار برای تبدیل سند عادی به رسمی است. این شخص باید دارای مجوزهای لازم برای انجام این کار باشد. در غیر اینصورت، ثبت سند رسمی با مشکل مواجه خواهد شد و سند شما رسمیت پیدا نخواهد کرد.
شرط سوم، امضای طرفین برای رسمی شدن سند است. طرفین معامله باید قوانین تبدیل سند عادی به سند رسمی را با دقت مطالعه کرده و در نهایت آن را امضا کنند.

 

تبدیل سند عادی به رسمی

مراحل تبدیل سند عادی به رسمی

برای تبدیل یک سند عادی به رسمی برای املاک غیر منقول، افراد باید مدارک مورد نیاز را طبق قوانین تهیه کرده و به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. هزینه های مربوط به این تبدیل را پرداخت کنند تا سند رسمی برای ملکشان آماده شود.

برای املاکی که مشکلات حقوقی دارند، ثبت نام در سامانه صدور سند مالکیت لازم است و تمامی اطلاعات مربوطه باید کامل وارد شود. این مراحل با داشتن اگهی، کار ساده ای است که در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.

مدارک لازم برای تبدیل سند عادی به رسمی

اگر به دنبال تبدیل سند عادی به رسمی از طریق مراجع قانونی هستید، پیشنهاد می شود که مدارک زیر را تهیه و آماده کنید و به درخواست خود ضمیمه کنید: اصل سند مالکیت، صورتجلسه تفکیکی (برای ساختمان ها و آپارتمان ها)، گواهی پایان کار شهرداری، اسناد مربوط به ملک، اصل بنچاق، استعلام شهرداری درباره مفاصا حساب نوسازی و مدیریت پسماند، استعلام ثبت و دارایی، مدارک هویتی متقاضی و…

 

تبدیل سند عادی به رسمی

اهمیت طی کردن مراحل تبدیل سند عادی به رسمی

یکی از پرسش های اساسی و حیاتی که برای بسیاری افراد پدیدار می شود و ذهن آنها را مشغول می کند، این است که چرا باید مراحل تبدیل سند عادی به رسمی را طی کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد که امروزه در بسیاری از فرایندهای قانونی مانند خرید و فروش یک ملک، ضروری است که سند رسمی واقع شود تا بتوان آن را به ارزش واقعی به فروش رساند. در غیر این صورت، این کار به راحتی امکان پذیر نمی باشد.
همچنین، در بسیاری از دعاوی و مشکلات قانونی مرتبط با اموال غیرقابل انتقال، لازم است که با بهترین استناد و مدرک معتبر در مراجع قانونی حضور یافت تا به نتیجه دلخواه برسند. بنابراین، می توان استنباط کرد که وجود سند رسمی در چنین شرایطی، ارزش و قدرت بیشتری در مقابل مراجع قانونی دارد.

در خصوص ابطال سند رسمی یک سری شرایط وجود دارد که باید بیشتر بدانید.

چه زمانی می توان گفت سند عادی به سند رسمی تبدیل شده است؟

در سیستم حقوقی ایران ، انواع اسناد را می توان به اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم کرد که با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی، اسناد رسمی، اسنادی هستند که توسط ماموران صلاحیت دار، بر اساس قانون و در حدود وظایف و اختیارات آنها تنظیم می شوند.

به عنوان مثال، زمانی که شخصی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و یک سند را طبق قانون به ثبت می رساند، می توان گفت که او اقدام به تنظیم یک سند رسمی نموده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *